torsdag 20. mars 2014

Kjoler til minstejenta













Minstejenta arver masse av storesøster, men av og til må hun også få noe nytt. Her i huset går jentene omtrent bare i myke klær, og disse er ikke noe unntak. 

Den røde kjolen lagde jeg og minstejenta sammen. Hun er 4 år og valgte stoff, klipte mønster og litt av syinga før hun gikk lei. Kjolen har ragladermer, og er i praksis en litt lang genser med skjørt på. Skjørtet er et rektangel som er rynka øverst. Pynten er litt ripsbånd med en skinnende knapp på. 



Kjolen med skyer sydde jeg mest for å prøve å sette glidelås i halsen. Det gikk med endel fikling, men jeg er ikke helt fornøyd. Jeg forstår ikke hvordan en kan få en fin avslutning øverst når en skal kante etter at glidelåsen er satt i. Halslukningen kom på plass for å skjule at glidelåsen ikke går helt opp (fordi jeg har kantet etter at den er sydd i).

På baksiden har jeg belegg slik at ikke glidelåsen skal gnage mot huden.










Mønstre: Genserkjolen er fra Ottobre 4/2013 i størrelse 104/110. Skykjolen er bare et gensermønster som er forlenga, åpnere ermeringning og gjort litt videre, ca str. 104.

Stoffer: skystoffet er stretchfrotte fra Jny design for mange år tilbake. De to røde blomstrete stoffene er kjøpt hos textart. Kanting og ermeribb er med Hilco interlock, kjøpt hos sydilla.no. Den neongrønne glidelåsen er kjøpt på zipperstop.com.

1 kommentar:

Unknown sa...

Koselige kjoler! Og sikkert veldig stas for jenta å være med å bestemme:-)