søndag 24. november 2013

Basistopper til meg selv

Jeg har sydd endel basistopper som jeg bruker ganske mye. Her fant jeg bilder av to som jeg sydde for lenge siden. Den rød-rosa-stripete er en favoritt. Jeg liker båthalsen godt, selv om den kunne vært ca 1/2 cm lavere foran så den ikke så lett ligger inntil halsen i front.


Den blågrønne er sydd med utgangspunkt i samme mønster som jeg pleier å bruke, men jeg har gjort om fronten. Jeg liker omslagstopper, men dette ble ingen favoritt. Det er flere grunner til det. De to lagene som krysser over hverandre er ikke sydd sammen, og det gjør at det har lett for å forskyve seg slik at toppen ikke sitter pent, og blir litt krøllete og ujevn foran. I tillegg er det noe med hvordan fronten ser ut som jeg ikke liker, den ser litt treningstøy ut, tror jeg. Jeg liker egentlig ikke at det ytterste stykket er festet så høyt oppe under armen, så kanskje det hadde hjulpet med større utringning? Jeg vet ikke, og tror ikke jeg vil prøve det ut heller.


Mønster: Rød-rosa topp er med utgangspunkt i en topp med trekvartlange ermer i Ottobre 2/2007. Den 
              blågrønne er med utgangspunkt i Ottobre creative workshop, som denne rosa
Stoffer: rød-rosa smalstripet bomullsjersey, og blågrønn viskosejersey. Begge fra Stoff og stil. 

4 kommentarer:

EllenSand sa...

Takk for hyggelig kommentar hos meg :)
Flotte gensere. Jeg likte den gråblå best.
Og superflott og deilig topp under her.
Ellen :)

Asters sa...

Takk skal du ha! Var inne og kikka litt hos deg i dag, for jeg er alltid på jakt etter inspirasjon til å lage tøy til meg selv. Du har masse flotte topper på bloggen din :)

Unknown sa...

Så mye fine klær du syr til deg selv også! Likte veldig godt den blågrønne med rynkingene. Jeg burde egentlig lære meg å sy klær til meg selv for det er så ofte at butikk-klærne ikke sitter helt optimalt - særlig kjolene...:-) Men ett skritt om gangen. Barneklær først, så (kanskje) voksenklær. Jeg følger illfall med her i mellomtiden og får inspirasjon:-)

Asters sa...

Takk, Halo for fin tilbakemelding! Jeg har etterhvert sydd endel topper som jeg bruker mye. Kjoler derimot synes jeg er vrient. Men vi må huske at det ikke gjør noe om et plagg ikke blir optimalt, vi kan jo bare prøve igjen :)

Klem!