lørdag 6. oktober 2012

Vidunderlige Gekkosopper




Jeg falt pladask for de fine soppene til Gekko  med en gang jeg så dem tidligere i høst. Nå endelig hadde jeg tid til å sy en genser til eldstejenta. Stoffet er like godt å sy i som det er fint, så det var en sann glede å lage denne genseren. Siden stoffet er så flott i seg selv ønsket jeg en litt dus halskant, og fisket fram en sart rosa ribb (?) fra hylla.

Mønsteret er en litt modifisert utgave av mitt favorittmønster på gensere, fra Ottober 4/04. Denne gang ble den litt videre enn originalmønsteret, litt mer utsvingt nede og litt lengre. Den rosa halsribben var mindre elastisk enn antatt, og halshullet ble for stramt. Ribben ble derfor sprettet av og halsen litt mer utringet før en ny kant ble sydd på.

I nakken sydde jeg inn en størrelseslapp (fra www.lykkedragen.no) som dessverre ble litt skjevt plassert. Det ser ikke helt fint ut på bildet, men har jo ingen praktisk betydning.

Mønster: et noe modifisert Ottobre 4/04, strørrelse 116.
Soppestoffet er kjøpt hos www.gekkoshop.no/
Merkelappen min fikk plass rundt falden nede.

Detalj av halskanten

3 kommentarer:

mumi sa...

Takk for kommentar på bloggen min:) Har visst gått glipp av bloggen din jeg, så mye fint du syr:)
Knallfin genser, soppene er så fine:)
Et lite tips for å få størrelseslappen bein, tape den på før du syr. Leste nettopp tipset i en svensk blogg og det går som en lek :) Jeg har nemlig også mange skjeve størrelseslapper rundt omkring :)

Manja sa...

Kjempefin genser. Jeg er også veldig glad i gekkosoppene!

Asters sa...

Tusen takk begge to! Og tusen takk for tips om å sy på lapper, Mumi!Det høres ut som et enkelt og genialt tips, og skal absolutt prøves.