mandag 1. oktober 2012

Veske

For andre gang i mitt liv har jeg sydd veske, og for første gang har jeg laget en veske som kan brukes! Jeg har en veske fra Marimekko som er fin i størrelsen, men veldig slaskete og bare med en liten lomme (Hvem i huleste fant ut at vesker bare skal ha ett stort rom, forresten? Da går det jo ikke an å finne igjen noen ting!). Jeg ønsket derfor en i omtrent samme størrelse, men med flere lommer og litt fastere i fisken.

Før jeg satte i gang surfet jeg endel rundt på nettet for å få litt ideer til veskesying og utforming. Blant annet fant jeg bloggen Bentes roterom der det er en tut som heter "vesker for dummies".

Så tegnet jeg et mønster, og satte igang. Stoffene er litt cord jeg hadde liggende og en rester av stoffer jeg hadde liggende. Det pastellmønstra (bla. foret) og et rosa småblomstra (lomme inni) - begge antakelig fra Stoff og stil. Veska er stor nok til en A4-blokk, og reima er såpass lang at den fungerer som skulderveske og kan også bæres på tvers over brystet.

Alt i alt ble jeg godt fornøyd. Det er helt klart noen ting som kan forbedres, og jeg kunne hatt finere stoff, men sånn ble altså denne veska - av ting jeg hadde hjemme - og den fungerer fint i bruk.

2012-07-26192207.jpg

Veska lukkes med en klaff og en stor knapp. Synes den orange fargen friska opp fint, det kan fort bli litt suppete med bare pasteller. Reima pynta jeg med en smal stripe av forstoffet. Stripa går ikke langs hele reima.


Inni er det tre gode lommer, en mellomstor med glidelås til lommeboka, og to store til alt mulig småtteri.

2012-07-26192044
Glidelåslomme.




En snor til nøklene måtte jeg ha. Detaljbilde av lukkeklaff og knapp.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Veldig fin veske!
Jeg har en UFO-veske liggende hjemme, skulle ønske den hadde fått den fasongen og de innerlommene...

Asters sa...

Takk skal du ha! Fasongen ble bra den, jeg tegna den på frihånd.
Lykke til med UFOen din, håper du får ferdigstilt veska di også!