søndag 26. august 2012

Kosekjole, onion 2035

Denne veoluren kjøpte jeg på Stoff og stil tidligere i sommer, og synes fargen er så fiin! Fargen minner meg litt om blåbærflekker og rødvin og det må da passe bra nå på seinsommeren. Jeg så også at fargen ville være fin til stoffrestene etter toppen jeg sydde på forsommeren, og dette ville jeg bruke til ermer og detaljer.

2012-08-26180043

Jeg har lenge hatt lyst på et mønster på en enkel velourkjole med skjæring under bysten, nå var turen kommet til å prøve mønsteret onion 2035. Jeg har ikke så god erfaring med onionmønstre, synes de sjelden passer min kropp. Med dette utgangspunktet var jeg nøye med å måle mønsteret og gjøre endringer før jeg begynte å klippe. Kjolen var egentlig grei å sy, men det ble litt plukk med lommene og tilpasning i ryggen.

Før jeg begynte på kjolen, leste jeg Anwes innlegg om å tilpasse denne kjolen til en litt svai rygg, og fulgte i stor grad hennes instruksjoner. Endringene jeg gjorde var å forlenge bryststykket en drøy halv centimeter både foran og bak, laga innsnitt på forstykket, laga kurve i ryggen for å passe til svaien i korsryggen, jeg laga litt puff i ermene og la på 2-3 cm på lengden. I tillegg la jeg en gjennomsiktig strikk i sømmen mellom øvre og nedre for- og bakstykke for at sømmen ikke skal stikke ut, og til sist la jeg til lommer.

2012-08-26180040

Når ryggen var sydd sammen, så syntes jeg den var så lite innsvinget og hadde masse ekstra stoff i korsryggen, og jeg har justert og justert, og noen punkter i buen har jeg tatt vekk nærmere 2 cm stoff. Dette gjør også at overgangen mellom øvre og nedre del av ryggen ikke er helt fin. Svaret på dette mysteriet fikk jeg i dag, det kan nemlig se ut som jeg har sydd de to nedre ryggstykkene feil sammen, og at innsvinget jeg hadde laget på forhånd har havnet i hver sin sidesøm! Er det mulig!!

Godt kjolen ikke var så tettsittende i utgangspunktet. Jeg ser at jeg fremdeles kan justere mer i korsryggen, for den krøller seg litt fremdeles, men nå har jeg tatt en pause og bruker den litt her hjemme i alle fall. Men det er vel grunn nok tïl å lage en kjole til om ikke så lenge - en der ryggen blir riktig, hehe.


Ermene kunne nok gjerne fått litt mer puff, nå rynka jeg sammen 3-4 cm stoff på hvert erme.

Mønster er altså Onion 2035, str. er mellom 40 og 42 et sted.
Stoffene: velour fra S&S, stoff i ermer og lommer fra Stenzo (textart), og kant i hals og lommer er ribb fra S&S.

2 kommentarer:

Annwes sa...

Så fin den var!! Fine detaljar og flotte stoff i saman! Og eg synest den sat betre i korsryggen på deg enn kjolen min gjer på meg, eg har ikkje funne det perfekte ryggmønsteret til min rygg ennå, skal leite vidare ;-)

Asters sa...

Tusen takk! Ryggen har blitt litt bedre ved bruk av kjolen, så kanskje jeg slipper å fikse mer på den? Jeg synes også det er vanskelig å få kjoler fine i svaien. Vi får stå på begge to, så får vi det nok til til slutt!
Ha en god helg!